SEO Szótár és Online Marketing kifejezések

Ad click

Reklámkattintás. Egy adott hirdetésre való kattintás, melynek következtében a felhasználó a céloldalra jut.


Ad page

Reklámoldal. Az a céloldal, ahova a reklámkattintás után a felhasználó eljut.


Ad request

Hirdetés lekérés. Az a folyamat, ami a reklámkattintás hatására a céloldalon végbemegy.


Affiliate

A keresztmarketingben vagy partnerprogramban részt vevő fél a hirdetést elhelyező oldalról.


AIDA modell

A hagyományos reklámfelépítés mozaikszavaiból alkotott angol kifejezés. Attention: figyelem felkeltése, Interest: érdeklődés felkeltése, Desire: vágy felkeltése, Activation: aktiválás.


ALT

Szövegrész, melyet a grafikus elem betöltésekor, és az egérmutató grafikus elem fölé helyezésekor jelenít meg a böngésző.


Autoresponder

Manuális vagy automatikus emailek, hírlevelek, kampányok küldésére alkalmas szoftver.


Average visit duration

Átlagos látogatási időtartam. A felhasználó által a weboldalon töltött átlagos időtartam.


Backlink

Visszamutató hivatkozás. Azok a linkek, amik a honlapodra mutatnak a külső weboldalakról.


Banner

Az online hirdetés legelterjedtebb formája, melyet 468×60 pixeles alap méretben határoztak meg.


Banner blindness

Banner vakság. Egy beidegződés, melynek hatására automatikusan képes vagy kizárni a figyelmedből a megjelenő banner hirdetéseket.


Broken link

Törött hivatkozás. Link, amely olyan weboldalra vagy fájlra mutat, amit vagy áthelyeztek, vagy már időközben töröltek.


Browser

Böngésző. Az internetes tartalom megjelenítésére szolgáló szoftver.


B2B – Business to Business

Vállalkozások, cégek vagy vállalatok közti elektronikus kereskedelem.


B2C – Business to Costumer

Vállalkozások, cégek vagy vállalatok és a fogyasztó közti elektronikus kereskedelem.


Click

Kattintás. Egy adott hivatkozás céloldalára a kattintás segítségével tudunk eljutni.


Click-through

Átkattintás. Az a mérőszám, ami megmutatja, hogy egy reklámra hányszor kattintottak rá.


Click-through rate

Átkattintási arány. A reklámoldal lekéréseknek, és a hirdetésre való kattintásoknak a hányadosa.


CMS – Content Management System

Tartalomkezelő rendszer. Olyan rendszerek, amelyek minimális vagy tudás nélküli weboldal létrehozását teszik lehetővé bárki számára.


Cookie

Süti. Adatokat tároltat a felhasználó böngészőjén keresztül a weboldal, hogy annak használatát ez által megkönnyítse.


Counter

Számláló. Olyan program vagy szoftver, melynek segítségével mérhetővé válik egy adott weboldal látogatóinak száma.


CPC – Cost per Click

Egy kattintásra jutó költség. Ennél a rendszernél a hirdetés megrendelője kizárólag a kattintások száma után fizet.


CPM – Cost per Thousand Impressions

Ezer kapcsolatra jutó költség. Ennél a rendszernél ezer kapcsolatonként jelöli a reklám költségét.


CPS – Cost per Sale

Egy értékesítésre jutó költség. Ennél a rendszernél a reklám által ténylegesen létrejött értékesítések alapján kerül a költség kifizetésre.


CSS – Cascading Style Sheets

Stílusleíró nyelv. Többek között a weboldalak kinézetét is, ez a CSS nyelv kezeli az újabb honlapoknál.


Description

Oldal leírás. A META tagoknál található description részben fogod megadni a weboldalad vagy vállalkozásod tevékenységének rövid összegzését.


Domain név

Alfanumerikus címzés, mely az interneten a Hostok címét jelöli.


Dynamic content

Dinamikus tartalom. A folyamatosan változó weboldaltartalmat jelenti, ami lényeges eleme a keresőkben való jó helyezés eléréséhez.


Flash

Népszerű megjelenítési formája a különböző reklámeszközökben található tartalmaknak, illetve a weboldalak egyes részeinek vagy teljes egészének. Egy adott programban készített swf fájlkiterjesztéssel mentett elem.


Fórum

Egy adott témára épülő online vitacsoportok együttese, ahol a tartalom minőségét moderátorok felügyelik.


GIF – Graphic Interchange Format

Képformátum melynek segítségével az állóképen kívül, animációt is képesek vagyunk megjelentetni.


GYELV elemzés

Mozaik szó, mely a gyengeségek, erősségek, lehetőségek és veszélyek szavakból tevődik össze. Két belső és két külső tényezőből áll, melyek meghatározzák a vállalkozásod sikerességét.


Homepage

Kezdőoldal vagy kezdőlap. Akkor jelenik meg, ha egy adott weboldalt nem aloldalról jelenítünk meg.


Host

Általában egy számítógép, ami szerverként működik és a hozzá kapcsolódó többi számítógépnek erőforrásokat biztosít.


HTML – HyperText Markup Language

Hypertext leírónyelv. Webfelületek készítésére használt programozási nyelv.


Inbound link

Témakörön belüli hivatkozás. Hasonló vagy azonos témájú weboldalak közti kölcsönös hivatkozás vagy hivatkozások cseréje.


Internal page impressions

Belső oldalletöltések. Azok az letöltések, amiket egy weboldal tulajdonosa vagy közvetlen munkatársai generálnak. Ezeket a riportoknál vagy a hirdetések elszámolásánál ki kell szűrni.


Internet Protocol Address

IP cím. Az interneten lévő csomópontok számmal megadott címe.


JPG, JPEG – Joint Photographic Expert Group

Nagy felbontású, és sok adatot tartalmazó képformátum.


Keyword

Kulcsszó. A META tagoknál található keywords részben fogod megadni a weboldalad vagy vállalkozásod tevékenységére jellemző releváns kulcsszavakat.


Keyword density

Kulcsszó sűrűség. Megmutatja, hogy az egyes kulcsszavak mekkora százalékban fordulnak elő a weboldalad tartalmában.


Link

Kapocs, kapcsolat. Kattintható felület, aminek segítségével egy másik tartalmat érhetünk el.


Linkfarm

A linkfarm lényege, hogy más oldalakra mutató hivatkozásokat tartalmaz, annak érdekében, hogy a keresőkben minél jobb helyezést érjenek el az adott oldalak. Az ilyen linkfarmokat, illetve a rajta szereplő oldalakat a keresőrobotok kiszűrik, és akár büntetéssel is sújthatják.


Meta tag

A weboldalak forrásában elhelyezett elemek, melyeknek célja, hogy a weboldalunk rendeltetését azonosítsa a keresők számára, illetve egyéb információkat szolgáltassanak az oldalunkról.


Microsite

Pár oldalból álló weboldal, amely meghatározott részcéllal jött létre.


Page View

Oldalletöltés. Az adott weboldal teljes tartalmának, összes oldalletöltését jelenti.


PPC – Pay per Click

Kattintás alapján történő fizetés. Ennél a rendszernél a hirdető az alapján fizet, hogy hányan kattintották meg az adott reklámot.


Reciprocal link

Kereszthivatkozás. Általában linkcserék hatására jön létre, ahol két vagy több weboldalt kapcsolnak össze segítségével a tulajdonosaik.


Search engine

Keresőmotor. Az interneten való információszerzés megkönnyítésére szolgáló weboldal vagy szoftver, ami lehetővé teszi a szöveges, illetve egyéb összetételű tartalmak keresését.


SEO – Search Engine Optimization

Keresőoptimalizálás. Olyan tevékenységek összessége, amik célja, hogy a találati listán minél előrébb helyezkedjen el a weboldalunk.


Spider

Pók. A kereső robotok fantázianeve. Az elnevezés abból ered, hogy ezek a programok szisztematikusan pásztázzák, behálózzák az internetet, így gyűjtve össze az adatokat.


SERP – Search Engine Results Page

Találati oldal. A keresők találati oldala, ahol ténylegesen megjelennek az adott keresési feltételnek megfelelő weboldalak.


SPAM

Kéretlen levél. Kereskedelmi célú, emailben továbbított üzenet, amely küldéséhez a címzettek nem járultak hozzá.


Targeting

Célzás. A sikeres online marketing egyik feladata, hogy a megfelelő üzenet a megfelelő címzetthez jusson el, anélkül, hogy más kívülállót érintene. Fontos és költséghatékony módszer.


Title

Cím vagy elnevezés. A META tagoknál található title részben fogod megadni a weboldalad vagy vállalkozásod nevét. Használatos még képfelirat és linkfelirat alkalmazásánál is az elnevezés.


Unique user

Egyedi látogató. Egy adott weboldalt többször meglátogató személyt a rendszer egy bizonyos időn belül csak egy látogatásnak számol.


URL – Uniform Resource Locator

Internetcím. Egy adott weboldal elérési útját azonosító adat.


Usability

Használhatóság. Egy internetes megoldás használhatóságának mértéke, azaz milyen minőségben képes betölteni az eredetileg neki szánt szerepét.


User experience

Felhasználói élmény. Élmény vagy tapasztalat, ami a látogatót éri, miközben használja az internetet. Ennek növelése, és minél jobb minőségének elérése a weboldal tulajdonosok célja.


Visitor

Látogató. A weboldalra érkező személy vagy program.


Visits

Látogatás. Egy adott felhasználó a weboldalra érkezik, és ott valamilyen tevékenységet végez.


Webpage

Weboldal. A böngésző számára azonosítható és értelmezhető kódsorozatokból álló dokumentum, amely tartalmazhat szöveges és egyéb vizuális elemeket.


Website

Honlap. Egy adott domain név alatt található weboldal vagy weboldal rendszer.